Share this post

Gedurende ‘de dag van je leven’ wil je natuurlijk dat alles perfect verloopt. Je wilt niks vergeten; even naar huis rijden is geen optie! Om je op weg te helpen: de ultieme vergeet-mij-niet-lijst, speciaal voor jullie bruiloft.

SOS Essentials

Met stip op 1: zorg dat veiligheidsspelden binnen handbereik liggen. Je gaat er niet vanuit dat er iets misgaat met de jurk, maar ‘better safe than sorry’. Maak een tasje met essentials op ‘emergency’ gebied: speldjes, (blaren)pleisters, haarlak, tampons, tissues/natte doekjes, noodzakelijke medicatie, flesje water, kauwgom, make up for touch-ups.

Matching

Je hebt de perfecte jurk en ‘to die for’ schoenen. Maar denk er wel aan; wat als je het koud krijgt? Last van je voeten? Het regent? Bedenk ruim van tevoren wat je als ‘jas’ zou willen dragen (het moet natuurlijk wel matchen) en welke back-up schoenen je meeneemt (niks mis met dansen op je Vans). Ultieme tip: loop je trouwschoenen goed in! Niets erger dan blaren tijdens je bruiloft. Vergeet manlief ook niet: uitglijden tijdens de eerste dans is een no-go, dus zorg voor zolen met grip. Regen op komst? Vraag gasten paraplu’s in dezelfde kleur mee te nemen.

Social media

Tegenwoordig niet meer weg te denken: onze smartphone. Onze kleine compagnon hebben we de hele dag dicht in de buurt en online zijn we 24/7. Bedenk en communiceer van tevoren goed wat jullie ‘social beleid’ is. Mogen gasten tijdens de dag zelf al beeld naar buiten brengen?

Toiletbezoek

Ook op je trouwdag zul je zo nu en dan naar het toilet moeten. Bedenk of, en hoe, dit gaat lukken met jouw jurk. Stel iemand (of meerdere dames uit jouw bridal squad) aan die je kunnen helpen. Online zijn er veel ‘how-to’ filmpjes te vinden hoe dit precies te doen. Moeite met toiletbezoek in het bijzijn van anderen? Alleen moet het ook lukken met een handige lifehack zoals de Ikea-tas of gebruik de Bridal buddy, ideaal.

Cadeaus

Zorg voor een aparte ruimte of tafel waar gasten hun cadeaus kwijt kunnen. En misschien nog wel belangrijker: wijs een cadeau-ophaler aan, die na de grote dag zorgt dat alle goodies veilig bij jullie thuisgebracht worden. Hebben jullie er geen omkijken naar, en kun je ultiem van de huwelijksnacht genieten. Vergeet later alleen niet alle gasten te bedanken voor de cadeaus.

Money, money, money

Na een lange dag (en nacht op de dansvloer) wil je niet je hoofd breken over het betalen van de rekening. Wijs iemand (ceremoniemeester, weddingplanner, een vriendin) aan die zorg draagt voor het betalen van leveranciers, dj of de venue. Nog beter: achteraf op factuur betalen is niet voor niets een mogelijkheid!

Your good side

Op foto’s van jullie dag wil je er natuurlijk perfect uitzien. Vergeet daarbij niet je haar! Draag het in de juiste positie: als bruid kom je rechts van je begeleider binnen, zit je aan de rechterkant en loop je meestal links naar buiten. Jouw haar moet natuurlijk aan de beste fotokant zitten, dus hou dit in gedachten!

Speech, speech

Er is altijd wel iemand binnen de familie of vriendenkring waarvan jullie liever geen speech horen. Zorg er daarom voor dat je vooraf goed aangeeft wat jullie wensen zijn omtrent het geven van speeches en communiceer dit met jullie gasten. Scheelt gênante situaties (en verhalen).

Opstelling

Is jullie ceremonie buiten? Let op de opstelling: zon in jullie ogen is niet fijn (al levert het wel grappige foto’s op), maar zon in de ogen van jullie gasten ook niet, omdat ze jullie ja-woord dan niet goed kunnen zien! Ook goed om ruimschoots van tevoren aandacht aan te geven: de tafelschikking. Zet jouw Engelse oudtante (die geen Nederlands spreekt) niet naast de buurvrouw die geen Engels spreekt.

Bedankje

Jullie bruiloft mag uiteraard niet vergeten worden. Bedank daarom aanwezige gasten voor hun aanwezigheid met een kleinigheidje. Een goodiebag, een flesje water met jullie trouwdatum en initialen op het etiket, een ouderwets flesje bruidstranen, zakje snoepjes, of misschien zelfs een stukje van de taart? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Geniet!

Tot slot: vergeet niet om ultiem te genieten tijdens de dag zelf. Er zullen altijd dingen mislopen, vergeten worden, niet helemaal recht staan of omvallen. Maar alles is met zorg samengesteld: de aanwezige gasten, het eten, het drinken, de aankleding en de muziek. Neem zo nu en dan een moment om bewust stil te staan bij deze geweldige dag: jullie hebben het verdiend!

Opzoek naar trouwinspiratie? Zondag 30 juni is de volgende Open Trouwlocatie Route en kun je veel locaties bezoeken, zoals Oudaen.